Support

Hoe zet je een Instagram bedrijfspagina op?

Inhoud

Een Instagram account mag uiteraard niet ontbreken wanneer jij je als bedrijf richt op potentiële kandidaten. Adverteren op Instagram kan eenvoudig via Facebook, alleen moet je er wel voor zorgen dat je Instagram bedrijfspagina een goed visitekaartje van je bedrijf is.

Het grote voordeel van een bedrijfsaccount is dat je contactgegevens kunt toevoegen, statistieken kunt inzien en kunt bekijken wat jouw volgers doen.

Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe jij als recruiter of HR-medewerker zonder kennis op simpele wijze een Instagram bedrijfspagina maakt
Een Instagram bedrijfspagina opzetten in 5 stappen

Het aanmaken van een bedrijfspagina op Instagram gaat eenvoudig in vijf stappen:

Stap 1: Instagram account aanmaken

Je kunt heel eenvoudig een Instagram account aanmaken, ook via de desktop. Op de Instagram site klik je op ‘Geen account? Registreer je dan’.

Vervolgens doorloop je de installatiewizard waarin wordt gevraagd naar de volgende gegevens:

  • E-mailadres
  • Volledige naam (bedrijfsnaam)
  • Gebruikersnaam (bedrijfsnaam, bij voorkeur dezelfde als voor je andere social media kanalen gebruikt)
  • Wachtwoord
  • Geboortedatum (dat kun je instellen op bijvoorbeeld de startdatum van je bedrijf)

Ter beveiliging wordt nog om een beveiligingscode gevraagd en ook wanneer jij je telefoonnummer toevoegt, wordt er ook naar je telefoon een code van zes cijfers gestuurd. Je account is aangemaakt en klaar voor gebruik.

Stap 2: Account omzetten naar bedrijfsprofiel

Vervolgens zet je jouw Instagram account om naar een zakelijk Instagram profiel. Dit doe je door (via de app op je mobiel) naar je profiel te gaan en vervolgens te klikken op ‘Overschakelen naar een professioneel account’.

Daarna worden er enkele vragen gesteld over je branche, of de branche weergegeven mag worden op je profiel en of je een bedrijf of maker bent. Je krijgt tenslotte nog de gelegenheid om je contactgegevens te controleren en om je Facebook account te koppelen (aanrader om dit direct te doen!).

Stap 3: Profiel wijzigen

Wanneer je op de button [Profiel bewerken] klikt, kom je uit op de pagina waarop je al je bedrijfsgegevens kunt invullen. Het is belangrijk om hier het logo van je bedrijf te uploaden. En daarnaast is het goed om de biografie in te vullen inclusief de contactgegevens (e-mailadres en telefoonnummer). Op deze manier weten de bezoekers van je profiel waar je voor staat en hoe zij contact met je kunnen opnemen.

Het is essentieel om je bio aantrekkelijk, maar overzichtelijk te houden. Je kunt eventueel emoticons gebruiken om ervoor te zorgen dat je net wat meer opvalt (dit moet dan ook wel bij je bedrijf passen). Je kunt eventueel ook hashtags gebruiken zodat je ook in zoekopdrachten automatisch naar voren komt.

Stap 4: Volg personen en bedrijven

Je kunt met je Instagram account personen en bedrijven volgen die interessant zijn voor jou. Nieuwe mensen vind je door in je app te klikken op het vergrootglas onderin. Door te zoeken in het zoekveld op bepaalde onderwerpen komen vanzelf personen voorbij die geïnteresseerd zijn in dat specifieke onderwerp.

Wanneer je op een interessant profiel terecht komt, zie je hoeveel berichten er vanuit dit profiel zijn geplaatst, hoeveel mensen dit profiel volgen en hoeveel personen er gevolgd worden. Wanneer je een bepaalde groep personen volgt, komen er vanzelf berichten voorbij van mensen die je volgt. Als je kijkt naar de personen die deze berichten leuk vinden, dan kom je automatisch meer gelijkgestemde personen tegen.

Statistieken pas vanaf 100 volgers!

Pas wanneer je 100 volgers hebt, heb je inzicht in je statistieken. Dus is het zaak om zo snel mogelijk op minimaal 100 volgers uit te komen. Het gemakkelijkste is om al je collega’s in te zetten, zodat de start een stuk sneller gaat.

Het idee is dat jij gevolgd wordt door nieuwe doelgroepen. Eén van de Instagram groeistrategieën is om mensen te volgen in de hoop dat zij jou gaan volgen. Dit bereik je natuurlijk alleen maar wanneer je interessant bent voor je doelgroep. Dit kun je doen door leuke, aantrekkelijke content te plaatsen op je profiel. Veel mensen zijn toch nieuwsgierig wie hun berichten leuk vinden. Komen ze dan op jouw profiel uit en spreekt die aan, dan zullen ze eerder geneigd zijn om je te volgen.

Een andere groeistrategie is om leuke en originele reacties te plaatsen op berichten van anderen. Niet al te commercieel natuurlijk maar door interactie en engagement raak je geïntegreerd binnen je doelgroep en vinden er sneller uitwisselingen plaats.

Stap 5: Begin met posten

Zoals gezegd kun je meer volgers en likes krijgen wanneer je interessante updates doet in de vorm van mooie foto’s en video’s. Voor een bedrijfspagina kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Nieuwe klanten
  • Collega’s aan het woord
  • Collega’s aan het werk
  • Interessante momenten zoals jubilea
  • Nieuws
  • Feesten en informele momenten

Het is belangrijk dat je onderwerpen kiest die bij het bedrijf passen. Het hoeft ook niet allemaal door een communicatiebureau te worden gemaakt met de perfecte huisstijl. Authenticiteit is essentieel, dus er mag af en toe best een steekje vallen. Dat maakt je bedrijf alleen maar menselijker.

Voor je eerste post klik je op het plusje boven in je scherm. Kies vervolgens Bericht en selecteer een afbeelding of video uit je bibliotheek. Je kunt vervolgens je afbeelding (her)plaatsen en zoomen en je kunt een bepaald filter toepassen.

Vervolgens schrijf je een begeleidende tekst. Maak het niet te commercieel en gebruik hashtags om met je berichten zo veel mogelijk mensen te bereiken. Je kiest vervolgens een locatie (optioneel) en je kunt je bericht ook delen op bijvoorbeeld Facebook. Je eerste bericht is geplaatst!

Wil je weten hoe je adverteert op Instagram? Kijk dan binnen je Facebook Business account om je advertenties ook op Instagram te plaatsen.

Ben je benieuwd hoe je met Instagram jouw recruitment marketing doelstellingen kunt behalen? Neem dan contact op met Recruitment Marketeer via contact@recruitmentmarketeer.nl of
+31 (0)103071058. We leggen je graag uit wat Instagram voor jou kan betekenen.

Share on facebook
Share on linkedin

Gerelateerde berichten

Support

Hoe zet je een Facebook bedrijfspagina op?

Facebook is een belangrijk medium binnen nagenoeg elke wervingscampagne. Om recruitment marketing gedegen op te pakken,...
Support

Hoe zet je een LinkedIn bedrijfspagina op?

Een zakelijke LinkedIn-pagina is een belangrijk onderdeel van jouw online aanwezigheid als werkgever. Zeker als jij...