Support

Hoe zet je een Facebook bedrijfspagina op?

Inhoud
Hieronder leggen wij jou uit hoe je zonder kennis als recruiter of Hr-medewerker eenvoudig een Facebook recruitment pagina aanmaakt, wat je nodig hebt aan content om je pagina snel in te richten en hoe jij Recruitment Marketeer toegang geeft tot jouw account zodat wij vanuit jouw eigen bedrijfsnaam je pagina kunnen beheren.

Voorbereiding: wat heb je nodig aan content?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Verzamel daarom voordat je begint alle content die je nodig hebt om jouw Facebook bedrijfspagina aan te maken. Zeker wanneer je afhankelijk bent van een communicatieafdeling, is het verstandig om alles van tevoren te verzamelen om geen tijd te verliezen tijdens het aanmeldproces.

Wanneer je alles van tevoren hebt verzameld, is het aanmaken van jouw pagina een fluitje van een cent en heb je dit binnen 20 minuten geregeld. Wat je nodig hebt:

Logo
Het is belangrijk om alvast een goede versie van je bedrijfslogo te selecteren. Kies een logo met gelijke verhoudingen (100 x 100 pixels bijvoorbeeld) zodat het goed tot zijn recht komt. Het is belangrijk dat het logo duidelijk is zodat het herkenbaar is voor jouw doelgroep.

Afbeelding
Om jouw bedrijfspagina aantrekkelijk te maken, heb je een fraai wervingsbeeld nodig. Dit beeld straalt idealiter uit wat jij als werkgever te bieden hebt.

Veel organisaties hebben zelf al wervingsbeelden. Dit kun je eventueel bij je communicatieafdeling opvragen. Soms moeten afbeeldingen nog afgekocht worden of moeten er aanvullende gebruiksrechten worden betaald (je betaalt een fotograaf dikwijls per soort gebruik van een foto). Houd hier eventueel rekening mee met je budget.

Wanneer je geen wervingsbeelden hebt, kun je gebruik maken van betaalde of rechtenvrije beeldbankfoto’s.

Tip: Gebruik overigens nooit zomaar foto’s die je via Google vindt! Dan kan vervelende consequenties met zich meebrengen.

Op Pixabay bijvoorbeeld vind je prachtige gratis en rechtenvrije afbeeldingen die je kunt inzetten voor jouw projecten. Je hoeft hier geen rechten voor te betalen en ook is een verwijzing meestal niet nodig. Het gaat hier natuurlijk wel om het creatieve werk van (amateur) fotografen. Daarom wordt een kleine compensatie of een verwijzing wel erg op prijs gesteld.

Daarnaast zijn er ook professionele beeldbanken waar je een veel uitgebreidere keuze aan afbeeldingen hebt. Een voorbeeld van zo’n beeld bank is iStock. Je kunt hier de rechten van een specifieke afbeelding afkopen of je kunt een abonnement afsluiten zodat je maandelijks meerdere foto’s kunt downloaden.

Houdt er rekening mee dat de aanbevolen afmetingen van jouw afbeelding 720 x 315 pixels zijn. De minimum breedte is 400 pixel maar dat raden wij niet aan omdat de kwaliteit niet voldoende is voor een desktop.

Bedrijfsbeschrijving
Je hebt een korte bedrijfsbeschrijving nodig. Schrijf alvast een boeiend verhaal – kort maar krachtig – wat jij als werkgever te bieden hebt. Richt je hier op de voordelen van jouw bedrijf, waarom potentiële kandidaten voor jou zouden moeten kiezen. Dit verhaal moet maximaal 255 karakters bevatten.

Een Facebook bedrijfspagina opzetten in 7 stappen

Het aanmaken van een bedrijfspagina op Facebook gaat eenvoudig in zeven stappen:

Stap 1: Aanmelden

Via deze pagina kun je een Facebook bedrijfsaccount aanmaken. Nadat je hebt geklikt op “Create a Page”, wordt er allereerst gevraagd of je een “Business of Brand” bent of een “Community of Public Figure”. Je kiest voor “Business or Brand” en klikt vervolgens op “Get Started”.

Aangezien een bedrijfsaccount altijd minimaal 1 persoon als beheerder nodig heeft, vraagt Facebook dat je ingelogd bent als persoon. Jouw persoonlijke gegevens wordt geenszins door Facebook gebruikt bij het aanmaken van het bedrijfsaccount. Je wordt wel automatisch als (primaire) beheerder van de pagina aangemerkt.

Vervolgens kom je uit op de pagina “Create a Page” en kun je starten met het invullen van alle informatie. Onder “Page Information” dien je 3 vragen te beantwoorden:

  • Page name: de naam van jouw bedrijf (of een variant hierop).
  • Category: je kunt maximaal 3 relevante categorieën opgeven.
    Tip: Wanneer je enkele letters intypt, verschijnen automatisch suggesties van mogelijke categorieën.
  • Description: een korte beschrijving van jouw bedrijf van maximaal 255 tekens (wat je als het goed is al voorbereid hebt).

Wanneer je deze drie velden hebt ingevuld, klik dan op “Create Page” en je bedrijfspagina is aangemaakt.

Stap 2: Afbeeldingen toevoegen

Vervolgens is er de ruimte om afbeeldingen toe te voegen. Hoewel dit optioneel is en dus niet verplicht, raden wij het toevoegen van afbeeldingen wel dringend aan. Op deze manier ben je namelijk in staat om een sterkere employer brand neer te zetten. Er is ruimte om de volgende afbeeldingen te plaatsen:

  • Profile Photo: hier plaats je het logo van jouw bedrijf voor de herkenning van je brand (heb je als het goed is al bij de voorbereiding geselecteerd).
  • Cover Photo: gebruik hier een foto wat jouw organisatie perfect vertegenwoordigt (heb je ook al voorbereid).
    Tip: je kunt je foto (aan de linkerkant) eventueel nog plaatsen (door te slepen), zodat je kunt kiezen voor de perfecte uitsnede.

Klik vervolgens op “Save” en je afbeeldingen zijn opgeslagen. Je wordt automatisch geleid naar jouw nieuwe bedrijfspagina.

Stap 3: Kies je @Username

Kies de gebruikersnaam die perfect bij jouw organisatie past. Houd je gebruikersnaam bij voorkeur zo kort mogelijk, maar je mag tot maximaal 50 karakters gaan indien dat nodig is. Het is belangrijk dat de gebruikersnaam gemakkelijk te onthouden is en vergeet ook niet dat je deze gebruikersnaam in je wervingscampagne gebruikt. Meestal kies je hier je bedrijfsnaam of een variatie (zoals werken bij bedrijf) hierop.


Je ziet vanzelf door middel van het groene vinkje of jouw username lang genoeg is en of deze nog beschikbaar is. Wanneer iemand anders deze naam al in gebruik heeft, dan verschijnt er een rood uitroepteken.

Stap 4: Voeg je bedrijfsgegevens toe

Het is belangrijk dat je jouw profiel direct zo compleet mogelijk invult, zoals je bedrijfsgegevens. Je kunt onder “Set Your Page up for Success” alle ontbrekende gegevens invullen.

Je kunt zien dat je al 5 van de 13 stappen hebt afgerond. Het is nu tijd om achtereenvolgens de volgende gegevens in te vullen: website, locatie, openingstijden, telefoonnummer, WhatsApp nummer en “Add a Page button”.

Tip: kies de Page button die bij jou past. In het geval van recruitment kiezen wij vaak voor “Contact us”. Je linkt dan naar het contactformulier op jouw website.

Stap 5: Stel je pagina voor aan vrienden

Alle beetjes helpen en het is belangrijk om zo snel mogelijk een bepaald aantal Likes en volgers te hebben. Wat is nu gemakkelijker om aan al jouw collega’s te vragen om de nieuwe pagina te Liken en te volgen. Je kunt eventueel ook de functie “Introduce your Page: Invite 10 or more friends” gebruiken.

Wanneer jouw nieuwe volgers ook een reactie geven op je posts, helpt dat jou weer om nieuwe mensen te bereiken en je bereik direct te vergroten.

Stap 6: Maak je eerste post aan

Het idee achter Facebook is om jouw volgers te informeren over jouw ontwikkelingen. Dat geldt ook voor jou als werkgever. Mensen die hebben aangegeven jou “leuk” te vinden en jouw bedrijf willen volgen, willen immers over jouw ontwikkelingen geïnformeerd worden. Zorg ervoor dat je frequent iets post, zodat je ook actueel bent.

Dus heb je een nieuwe vacature? Post hem dan op Facebook. Je kunt best doorlinken naar je eigen website. Maar ook andere ontwikkelingen rondom je bedrijf, zoals een nieuwe locatie, een nieuwe klant of een overname zijn erg interessant om op jouw pagina te plaatsen.

Stap 7: Start met adverteren

Via het Ad Center kun je direct starten met adverteren. Je kunt ervoor kiezen om een bepaalde post bij een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen of om je algemene pagina te promoten zodat je meer Likes krijgt.

Wil je het adverteren vanaf het begin direct professioneel aanpakken, maak dan een Ads Manager Business Account aan. Hier kun je jouw advertenties veel beter managen en zijn de statistieken ook een stuk uitgebreider. Bovendien kun je een andere partij zoals Recruitment Marketeer ook rechten geven om jouw advertenties te beheren.

Hoe kan ik Recruitment Marketeer toegang geven tot mijn Facebook account?

Via Page Settings > Page Roles kun je een ander persoon rechten geven om jouw Facebookpagina te beheren. Je kunt onder “Assign a New Page Role” iemand toevoegen en ook bepalen wat voor rechten hij of zij heeft.

Je bent nu klaar om met jouw nieuwe bedrijfspagina op Facebook een publiek op te bouwen en jouw doelgroep uit te nodigen jou te volgen.

Ben je benieuwd hoe je met Facebook jouw recruitment marketing doelstellingen kunt behalen? Neem dan contact op met Recruitment Marketeer via contact@recruitmentmarketeer.nl of
+31 (0)103071058. We leggen je graag uit wat Facebook voor jou kan betekenen.

Share on facebook
Share on linkedin

Gerelateerde berichten

Support

Hoe zet je een Instagram bedrijfspagina op?

Een Instagram account mag uiteraard niet ontbreken wanneer jij je als bedrijf richt op potentiële kandidaten....
Support

Hoe zet je een LinkedIn bedrijfspagina op?

Een zakelijke LinkedIn-pagina is een belangrijk onderdeel van jouw online aanwezigheid als werkgever. Zeker als jij...