RECRUITMENT MARKETING
Haal je voldoende response uit je vacatures?
Voldoen de sollicitanten wel aan de door jou gestelde eisen?
Of krijg je nauwelijks reacties van geschikte kandidaten?
Hoog tijd om recruitmentmarketing gedegen aan te pakken.
Effectieve marketing
technieken
Recruitment marketing is eigenlijk niets anders dan het converteren van kandidaten in medewerkers. Voor recruitment marketing gebruik je marketingtechnieken zoals analyse, kanaalkeuze, communicatie en automatisering. Het gaat daarbij niet alleen om kandidaten aan te trekken maar ook het aanzetten tot het solliciteren.

Van kandidaat tot werknemer
Vaak wordt een potentiële kandidaat gevolgd totdat er een sollicitatiegesprek is ingepland. Maar
recruitment marketing houdt daar niet op. Het houdt pas op wanneer het arbeidscontract is getekend. Bij conversieoptimalisatie kan vaak nog heel veel winst behaald worden.
Kies je als werkgever voor inbound recruitment of outbound recruitment? Wat betreft het aantrekken van potentiële kandidaten richten wij voornamelijk op de volgende effectieve recruitment kanalen:
Online advertenties
Het grote voordeel van online advertenties is dat je heel specifiek op je doelgroep kunt richten. In het geval van Search Ads zijn mensen zelf actief op zoek naar iets. Hierdoor kan jouw advertentie echt in de roos zijn. Als je het goed doet natuurlijk.
Google Search Ads is één van de meest effectieve manieren om potentiële kandidaten aan te trekken. Men is immers actief op zoek naar een nieuwe baan en werkgever. Met Google Search Ads kun je iemand eenvoudig naar een specifieke vacature leiden.
Met Google Display Advertising kun je aan je naamsbekendheid werken. Je richt je advertenties alleen op jouw doelgroep. Of via retargeting aan de mensen die je website eerder hebben gezocht. Op deze manier kun je advertenties heel gericht inzetten.
Ook via YouTube Ads kun je jouw doelgroep bereiken door je recruitment video te tonen. Zo kun je de beleving van jou als werkgever overbrengen. Met een duidelijke call to action zet je mensen ook aan tot actie.
Social Media
Social media worden vaak op één hoop gegooid. Er zitten wel wezenlijke verschillen tussen de verschillende social media kanalen. Een en ander hangt ook af van je doelstelling. Gebruik je social media voor branding, video ads, testimonial ads, vacature ads, lead ads of retargeting?
Wellicht het meest bekende social media netwerk. Facebook is het social platform waarmee je met elkaar in contact komt en gebeurtenissen deelt. Een uitstekende mogelijkheid om in contact te komen met jouw doelgroep.
Instagram is een stuk populairder onder jongeren. Daarnaast is het echt een zend- en volgmedium. Men laat de mooiste video’s en afbeeldingen zien en je volgt er groepen, bedrijven of mensen. Een ideale mogelijkheid om jouw boodschap te richten op jouw doelgroep.
LinkedIn is met name geschikt als zakelijk platform voor hoger opgeleiden. Je houdt hier contact met je oud-collega’s en zendt zakelijke informatie over wat jou boeit. Voor een werkgever de ideale mogelijkheid om heel gericht te selecteren en je boodschap bij jouw doelgroep onder de aandacht te brengen.
Job Marketing
Met behulp van job boards en niche sites ben je in staat om naamsbekendheid als werkgever op te bouwen en om heel gericht geschikte kandidaten aan te spreken en te vinden. Daarbij is het wel heel belangrijk om precies die geschikte niches te vinden.
Met het inzetten van job boards kun je de zichtbaarheid van jouw vacatures binnen jouw doelgroep aanzienlijk vergroten.
Door het adverteren op vak gerelateerde niche sites promoot je heel gericht jouw vacatures. Een effectieve manier om een groot bereik te bereiken.
Indeed
Indeed heeft een ongekende reikwijdte. De meeste vacaturebanken zijn branche- of regiogericht terwijl je bij Indeed daadwerkelijk alle vacatures vindt. Niet voor niets worden er elke seconde 10 vacatures geplaatst waardoor het noodzakelijk is om aan de optimale zichtbaar te werken.
Met Gesponsorde Vacatures kun je jouw vacature op het juiste moment bij geschikte kandidaten uit laten lichten. Bovendien blijven gesponsorde vacatures langer zichtbaar. Met gesponsorde vacatures bij Indeed is de kans 3,5 keer zo groot dat je iemand aanneemt.
Met Werkgever Uitgelicht wordt je bedrijfslogo prominent weergegeven om extra aandacht te trekken. Bovendien krijg je toegang tot meer inzichten om nog beter op je doelgroep in te kunnen spelen.
Met Indeed Targeted Ads | Apply bereik je meer relevante sollicitanten dankzij krachtige retargeting op basis van locatie, functie en ervaring. Bovendien maak je jouw shortlist een stuk korter door relevante screeningsvragen.
Via Indeed Hiring Events kun je in één keer veel ‘relevante kandidaten ontmoeten zodat je een stuk sneller sollicitatiegesprekken kunt voeren. Zo geef je jouw recruitment inspanningen een echte boost.
Referral recruitment
Dikwijls wordt het eigen personeel vergeten als een belangrijk wervingskanaal. Je werknemers zijn de
ideale ambassadeur van jouw organisatie en kennen dikwijls veel mensen die zich in je doelgroep
bevinden. Denk aan vrienden, oud-collega’s en oud-studiegenoten. Eigen personeel is daarom een zeer
effectief wervingskanaal al dan niet met een gekoppelde wervingsbonus per aangedragen kandidaat of
aangenomen collega.
Maak jij je zorgen dat je niet de juiste marketingkanalen inzet? Of ben je momenteel bezig om jouw recruitment budget te verdelen? Neem dan contact met ons op en plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in. We helpen je graag met je recruitment marketing vraagstukken.