EMPLOYER BRANDING

Heb je onvoldoende onderscheidend vermogen ten opzichte van andere werkgevers? Kiezen potentiële kandidaten vaak voor de concurrentie? Weet je niet goed waar je voor staat als werkgever? Dan is het zaak om terug naar de basis te gaan en te bedenken waarom potentiële kandidaten voor jou als werkgever moeten kiezen.

Jouw organisatie als employer brand

Bij employer branding gaat het er allereerst om wie je doelgroep is. Wie wil je aanspreken en wat leeft er bij jouw doelgroep? Aan de hand hiervan kun je jouw aanbod als werkgever aanpassen aan jouw doelgroep.

Wij helpen je bij het ontwikkelen van persona’s voor jouw doelgroepen, het maken van een Employee Value Proposition (EVP) voor jouw organisatie en het opstellen van een arbeidsmarktcommunicatieplan. Op deze manier ben je in staat om jezelf als aantrekkelijke werkgever te positioneren die geschikte kandidaten naar zich toe trekt.

Het creëren van persona’s

Het creëren van persona’s is een logische eerste stap wanneer je met employer branding aan de slag gaat. Waar houd je rekening mee?

Doelgroep analyse

Alles begint met jouw doelgroep. Wij doen onderzoek naar jouw doelgroep aan de hand van een interne en externe analyse. Wanneer duidelijk is wie je doelgroep precies is kunnen wij onderzoeken wat er exact leeft bij jouw doelgroep.

Taal van je doelgroep

Zo moet je van jouw doelgroep onder andere weten waar hij momenteel werkt, wat zijn drijfveren zijn, wat zijn hobby’s en interesses zijn en tot welke media hij toegang heeft. Hoe meer je van je doelgroep weet hoe beter. En bovendien is het belangrijk om ook te weten welke taal hij spreekt.

Persona's creëren

Aan de hand van deze informatie kun je persona’s van jouw doelgroep creëren. Wanneer je als organisatie een persona voor ogen hebt, ben je dikwijls veel beter in staat om al jouw acties af te stemmen op je doelgroep. Jouw doelgroep gaat leven omdat er een gezicht bij geplaatst kan worden.

De juiste personen aantrekken

Zo weet je hoe je jouw doelgroep moet aanspreken, welke beelden en content hem aanspreekt, in welke media je het beste kunt adverteren en hoe je hem triggert om voor jouw organisatie te werken.

Employee Value Proposition (EVP)

In een EVP komt jouw aanbod als werkgever naar voren: wat heb je jouw doelgroep te bieden? Het gaat om het ontwikkelen van een unieke set van voordelen die jouw doelgroep niet bij een andere werkgever vindt.

Een werkgever is echt niet alleen op zoek naar een job met het hoogste salaris. Natuurlijk, de beloning is een belangrijk onderdeel van het aanbod, maar er zijn meerdere aspecten die mensen belangrijk vinden bij hun werk.

Naast beloningen zijn dat onder andere de werkinhoud, de mogelijkheden om je te ontwikkelen, de bedrijfscultuur en de status van jou als werkgever. Alle aspecten zijn belangrijk maar het gaat erom dat je achterhaalt welke set jouw doelgroep het belangrijkst vindt.

In een Employee Value Proposition geef je per aspect aan waar je voor staat en waar dat uit blijkt. En dat is uiteraard volledig toegesneden op je doelgroep. Je dient de aanknopingspunten te vinden om te matchen met jouw doelgroep.

Vind je doelgroep groen ondernemen belangrijk? Rouleert iedereen per definitie naar een andere job binnen 2 jaar? Heb je kinderopvang intern geregeld of krijgt iedere medewerker een gratis abonnement bij de sportschool? Je dient die aspecten te vinden wat je doelgroep belangrijk vindt.

Arbeidsmarkt-
communicatieplan

Wanneer je helder voor ogen hebt wat je doelgroep is en wat jouw unieke employer brand is kun je werken aan je arbeidsmarktcommunicatieplan. Hieruit blijkt op welke manier je jouw doelgroep gaat bereiken.

In het arbeidsmarktcommunicatieplan wordt vermeld welke kanalen je inzet om je boodschap te verspreiden om jouw potentiële kandidaten te bereiken en over de streep te trekken.

Een belangrijk onderdeel van het arbeidsmarktcommunicatieplan zijn de doelstellingen en het bijbehorende budget. Zo kun je toetsen, bij voorkeur per kanaal, wat de effecten zijn en ben je in staat om je acties bij te sturen.

 

Ontwikkeling van content voor branding

Arbeidsmarktcommunicatie valt of staat met excellente content voor branding. Het werkgeversmerk moet immers gaan leven bij je doelgroep. Dit doe je onder andere door goede teksten, afbeeldingen en video’s te ontwikkelen. Op deze manier ben je in staat om de juiste medewerkers en nieuw talent aan te trekken.

Wervingsvideo’s

Video’s zijn niet meer weg te denken uit arbeidsmarktcommunicatie zeker in combinatie met social media. In een video van een minuut kun je zo helder laten zien waar je voor staat als werkgever. Daarom is het essentieel om hier veel zorg en aandacht aan te besteden. Met een professionele wervingsvideo kun je voor urgentie zorgen bij je doelgroep zodat men graag bij jouw organisatie wil werken.

Wervingsbeelden

Goede wervingsbeelden mogen ook niet ontbreken. Afbeeldingen zijn het gezicht van jou als werkgever en je wervingscampagne. Waar sta je voor, wat staat er bij jou op nummer 1 en wat mag men van jou verwachten als werkgever? Professioneel gemaakte wervingsbeelden zeggen zo veel meer dan 1.000 woorden in je wervingstekst.

Wervingsteksten

Ook wervingsteksten zijn essentieel als onderdeel van je brand. Je manier van schrijven moet aansluiten bij de taal van jouw doelgroep. Video en beeld zijn er om aandacht te trekken en om interesse in jou als werkgever te kweken. De wervingsteksten komen in de laatste fase van pas waarna men aangezet wordt tot actie en uiteindelijk solliciteert bij jouw organisatie.

Plan een consult

Ben je benieuwd hoe je jouw organisatie aantrekkelijker kunt maken bij jouw doelgroep? Slaag je er onvoldoende in om je te onderscheiden van je concurrenten?
Neem dan contact met ons op en plan een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek in met onze employer branding specialisten. Wij helpen je graag met een goede employer branding strategie.