CASE STUDY

Case Study: DHL

Inhoud

Hoe DHL het nijpende tekort aan gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs op effectieve wijze oploste.

DHL zit met de pakketbezorging al jaren in een groeimarkt. Door de constante stijging van online bestellingen, neemt het pakketvolume elk jaar met dubbele cijfers toe. Zeker tijdens de COVID-19crisis is de e-commerce markt nagenoeg geëxplodeerd. Veel online winkels hebben hun omzet zien verdubbelen wat de druk op het logistieke systeem van DHL alleen maar heeft vergroot.

Voor DHL betekende deze ontwikkeling vooral een uitdaging om voldoende gekwalificeerde vrachtwagenchauffeurs te werven. Door de bovengemiddelde vergrijzing in deze sector, is het steeds lastiger om te zorgen voor nieuwe instroom van nieuwe vrachtwagenchauffeurs. Bovendien zijn er in provincie Noord-Brabant veel logistieke bedrijven gevestigd. Hierdoor is de concurrentiestrijd hevig en is er een enorme strijd rondom het werven van vrachtwagenchauffeurs.

Doordat het logistieke proces in het begin van de COVID-19 crisis volledig dreigde vast te lopen, besloot DHL om een effectieve online wervingscampagne op te laten zetten door de recruitment specialisten van Recruitment Marketeer. Een juiste beslissing die heeft geleid tot een succesvolle wervingscampagne aan de hand waarvan alle openstaande vacatures zijn opgevuld.

Gedegen recruitment aanpak

De COVID-19 crisis leidde er in eerste instantie toe dat de concurrentie op het gebied van werving van vrachtwagenchauffeurs tijdelijk verminderde. Concurrerende logistieke bedrijven hadden immers veel last van opdrachtgevers die hun opdrachten terugtrokken, wat leidde tot onzekere vooruitzichten. Daardoor besloten veel logistieke bedrijven om hun wervingscampagnes aanzienlijk terug te schroeven wat leidde tot lagere advertentiebudgetten, vacaturestops en zelfs gedwongen ontslagen.

Dat was voor DHL de aanleiding om juist extra te investeren in recruitment marketing om gebruik te maken van het momentum. De doelstelling was om binnen drie maanden alle logistieke vacatures in Noord-Brabant te vervullen. Recruitment Marketeer werd gevraagd om onderzoek te doen naar wat de meest effectieve wervingskanalen zijn om vrachtwagenchauffeurs te werven. Bovendien was de opdracht om een effectieve campagne op te zetten die de doelgroep aanspreekt en aanzet om te solliciteren bij DHL.

Uitgaan van een afgebakende doelgroep

De uitdaging van DHL was niet zo zeer het vaststellen en afbakenen van de doelgroep. Deze was al zeer helder gedefinieerd, aangezien DHL daar recentelijk nog uitgebreid onderzoek naar had gedaan. Bovendien had DHL al duidelijk voor ogen wat er leeft bij de doelgroep, wat de taal is die de doelgroep spreekt en hoe hij het beste getriggerd kan worden.

Naast deze kennis was er bovendien al ruim voldoende wervingsmateriaal aanwezig zodat er zeer snel geschakeld kon worden. Op deze manier kon er op korte termijn een effectieve wervingscampagne worden samengesteld waarbij gebruik werd gemaakt van een eerder opgenomen wervingsvideo en afbeeldingen uit de uitgebreide beeld bank van DHL.

Dit leidde tot een nieuwe wervingscampagne wat het resultaat was van een kortstondige maar intensieve samenwerking tussen de recruitment afdeling van DHL en Recruitment Marketeer. De nieuwe wervingscampagne was volledig toegespitst op de nieuwe mix van wervingskanalen en om potentiële kandidaten echt over de streep te trekken om te solliciteren bij DHL.

Effectieve inzet van (nieuwe) wervingskanalen

Om potentiële kandidaten onder professionele vrachtwagenchauffeurs in Noord-Brabant te bereiken, is de
nieuwe wervingscampagne van DHL ingericht op het genereren van veel websiteverkeer. Door een effectieve campagne op te zetten met een gevarieerde mix aan kanalen, werd in een korte periode een zeer grote groep vrachtwagenchauffeurs bereikt.

Om dit te realiseren is er gekozen voor het adverteren op een diverse mix van wervingsmiddelen waaronder Facebook, YouTube en Flitsmeister. Zo wist Recruitment Marketeer een zeer grote groep vrachtwagenchauffeurs effectief te bereiken. De kanalen versterkten elkaar en bovendien werden potentiële kandidaten ook aangezet tot actie door het retargeten richting chauffeurs die de vacature al eens hadden bekeken.

De genereerde clicks werden bovendien ook tegen bijzonder lage kosten verkregen, waardoor het beschikbare wervingsbudget zeer effectief en efficiënt werd ingezet. Hierdoor kon het bereik nog eens extra worden vergroot.

See, Think, Do en Care-strategie

De mediastrategie werd ingericht volgens het See, Think, Do en Care-model. Om de openstaande vacatures onder de aandacht te brengen, is gekozen voor onder andere de inzet van Google Displays advertenties (met een focus op Flitsmeister, de app die nagenoeg alle vrachtwagenchauffeurs gebruiken), YouTube en advertenties op social media (Facebook en Instagram).

De professionele en effectieve wervingsmiddelen waren erop gericht om vrachtwagenchauffeurs DHL in overweging te nemen als nieuwe werkgever. Hierbij is inhoudelijk vooral ingespeeld op dat je als vrachtwagenchauffeur bij DHL altijd een heldere planning hebt, geniet van afwisselende werkzaamheden en het feit dat je direct in dienst komt bij DHL zonder ingewikkelde ZZP-constructies.

Om potentiële vrachtwagenchauffeurs echt aan te zetten tot actie, is gekozen voor retargeting op Facebook. Vrachtwagenchauffeurs die een van de vacatures van DHL hadden gezien, werden vervolgens frequent geconfronteerd met de advertenties van DHL. Zo zijn ook de twijfelaars over de streep getrokken.

Aan de laatste fase – Care – is ook extra aandacht besteed om te zorgen voor een perfecte Candidate Experience. Kandidaten kregen direct na hun sollicitatie een berichtje en er is gelijk contact opgenomen met een sollicitant om een (online) sollicitatiegesprek in te plannen. Op deze manier kregen kandidaten ook direct het gevoel bij DHL met open armen te worden ontvangen. Een uitstekende bevestiging van de keuze
dus!

Aanpassen wervingscampagne op kanalen

Recruitment Marketeer heeft de content van de wervingscampagne van DHL geoptimaliseerd op basis van de gekozen wervingskanalen. Elk kanaal is ideaal in een bepaalde fase van het zoekproces naar een nieuwe job. Op deze manier werden zowel vrachtwagenchauffeurs aangesproken die (redelijk) tevreden waren met hun huidige job, maar ook werkzoekende, werkloze vrachtwagenchauffeurs (en alles wat er
tussenin zit natuurlijk).

Daarnaast werd nieuwe content gecreëerd om onder andere de retargeting campagne vorm te geven wat voor aanzienlijk meer resultaat zorgde. Op deze manier spraken de advertenties net iets meer aan zodat de effectiviteit van de campagne alleen maar vergrootte.

Er ontstond zelfs een luxeprobleem omdat er veel meer sollicitaties binnenkwamen dan aangenomen konden worden. Uiteindelijk werd ruim 10% van de sollicitanten aangenomen waardoor echt de vrachtwagenchauffeurs konden worden geselecteerd die bewust de keuze maakten voor DHL. Op deze manier is er bovendien een verhoogde kans op een lange arbeidsrelatie waardoor tegelijkertijd de uitstroom wordt verminderd.

Na twee jaar eindelijk alle vacatures opgevuld

Door de vernieuwde aanpak met een effectieve en gevarieerde inzet van wervingskanalen, werd binnen de afgesproken termijn aan alle wervingsdoelstellingen voldaan. Juist de DHL-terminal die historisch altijd de meeste moeite had om alle logistieke vacatures op te vullen, slaagde er voor het eerst in twee jaar tijd in om alle openstaande vrachtwagenchauffeur CE vacatures in te vullen.

Dit succes kwam aan de ene kant door het optimaal inrichten van de nieuwe online wervingscampagne. Aan de andere kant werd het wervingsproces ook ijzersterk ingericht ondanks alle beperkende factoren tijdens de COVID-19 crisis. Hierdoor werden sollicitanten direct benaderd en uitgenodigd voor een (online) sollicitatiegesprek. Op deze manier werd er direct gebruik gemaakt van het momentum.

De recruiter en de supervisors die verantwoordelijk waren voor de werving hebben – door nauw samen te werken – dit uitstekende resultaat weten te bewerkstelligen. Dat zijn de complimenten best waard!

Ook geïnteresseerd in recruitment marketing?

Wil je ook profiteren van de voordelen van recruitment marketing? Sta jij ook voor de uitdaging om in een uiterst competitieve markt jouw vacatures op te vullen? Wil je weten hoe jij de verschillende wervingskanalen effectief inzet? Ben je benieuwd hoe jij een retargeting campagne optimaal inzet om
kandidaten echt over de streep te trekken?

Neem dan contact met ons op via <email> of <telefoon>. We leggen je graag uit wat wij ook voor jou kunnen betekenen.


Contact opnemen

MEER CASE STUDIES

Leer hoe we recruiters helpen de juiste kandidaten te vinden

Case Study: Dienst Justitiële Inrichtingen

Hoe een justitiële jeugdinrichting effectief groepsleiders wist te werven met hulp van Recruitment Marketeer Groepsleiders zijn...